Tidsplan for udrulning af ladebokse

Ladeboksene sættes op løbende efter denne foreløbige tidsplan for perioden 2026. Ladeboksene monteres i takt med den forventede efterspørgsel, som følges undervejs. Derfor er tidsplanen ikke statisk men justeres løbende. Der er desværre forsinkelser på kapacitet som påvirker 

  Nuværende ladebokse Nye ladebokse - 2026
P-hus Lüders 46 10
P-kælder Kronløbsøen 55 5
P-hus Orient Plads 22 -
P-hus Nordhavns Plads 16 -
P-kælder Marmorvej 15 -
P-hus Bjerget 25 10
P-kælder C.F. Møllers Allé 17 10
P-hus Kay Fisker 14 10
P-hus Edvard Thomsen 24 18
P-hus Arena 20 -
P-hus Hannemann 30 -
P-hus Ejler Bille 30 20
P-hus Asger Jorn 34 -
P-hus Robert Jacobsen 20 20
P-hus Richard Mortensen 22 -

 

Prognose

By & Havns prognose for udviklingen i behovet for ladepunkter i de enkelte parkeringsanlæg beror på en række data, herunder:

  • Parkeringslicenser: Eksisterende parkeringslicenser fordelt på de enkelte parkeringsanlæg og en eventuel fremskrivning af disse baseret på udviklingen af nye byggefelter med tilknytning til det enkelte parkeringsanlæg. 
  • P-hus karakteristika: Antallet af parkeringspladser i hvert parkeringsanlæg
  • Andel elbilerScenarie for udviklingen i andelen af elbiler i Danmark
  • Biludvikling: Scenarie for den underliggende trend i bilejerskabet renset for befolkningsudviklingen

I prognosen skelnes der mellem parkeringslicenser og andel elbiler for hhv. beboere og erhverv i det, det forudsættes, at de to brugergrupper i nogen grad kan deles om ladeinfrastrukturen. By & Havn monitorer løbende udviklingen i antallet af parkeringslicenser og andelen af elbiler via data fra PARKinCPH. 

I By & Havns prognose er der fastlagt et relativt højt serviceniveau ud fra ønsket om aktivt at støtte den grønne udviklingen, hvor flere undersøgelser peger på, at tilgængelighed er en afgørende faktor. Serviceniveauet forventes reduceret i fremtiden i takt med udvidelsen af det nationale ladenetværk samt udviklingen i lade- og batteriteknologien. I nuværende prognose har By & Havn et serviceniveau for beboere på 1:2 (1 ladeboks per 2 elbiler) og for erhverv på 1:3 (1 ladeboks per 3 elbiler). Behovet for antallet af ladebokse bestemmes med udgangspunkt i den dominerende brugergruppe.